MD: PBL?? APA BENDA TU?


corazon humano dibujo realista - Buscar con Google:                                                                                                                                                                                 Mรกs
Pinterest-


Selamat pagi ๐Ÿ‘‹

It's 20th of April now. I have 41 days ahead to go back to my family. Cmon! ✊

Okay, mana ada hati?
Aku suka nak cakap, kalau untuk certain keadaan aku dah takda rasa apa-apa. Sekarang aku lebih suka untuk pentingkan medical school ni berbanding hal hal yang tak penting. Sebab aku rasa banyak sangat benda yang aku perlu buat untuk ibu ayah yang tengah tunggu aku kat rumah tu (lol im tearing), sampai aku rasa aku fikir yang sepatutnya benda ni aku buat daripada dulu lagi.
-------------------------
\\
This week, i got an outing with my PBL group along with our faci Madam Maryam who was actually with us since block 1,2 and now block 4. Somehow aku teringat balik, first first sekali meeting kitorang and first time kitorang kenal each other, doing practicals together. Masa tu awkward gila. Sangat. Since group aku 9 orang - 8 orang perempuan, and only Akmal seorang je lelaki, awkwardness tu kurang, lagi lagi bila dia pun masuk air sekali dengan kitorang and selalu kena buli.

So ni our first picture together:

taken in November 2018 @ Drylab, FPSK
UP from left: Sarahh, Cassandra, Flo, Dilah, Vishi | DOWN: Amirah, Akmal, Alin



 And now:

am getting thinner?


PBl group ni gonna bear with ,for 2 years long (year 1 & year 2)
Bagi aku - macam family.

Oh ya :

Pagi ni aku terbangun pukul 1252 a.m. which is supposedly aku nak bangun pukul 930p.m. (tidur 730), siap letak alarm lagi tapi..................

TAK SEDAR.

I turned on mobile data, and ada mesej one of my friend yang nak tengok pbl book aku yang sebelum ni sebab buddy nak pinjam
--------- btw buddy is a term used for senior y2/y3/y4/y5 which is eventually macam jadi your hakak/abang so that you all can belajar sama/ share notes exercises together. each one of us has own buddy, ada juga yang share buddy/-------

so i opened up my big box under bed which filled with lots lots of files, fuhbuka my block 3 file, cari pbl book untuk block 1-3 sebab tu block last i guna buku tu so i just saved it in that block file.

Then i pulled out the book, fuh berderaian jatuh kertas kertas. Nampak bersepah dan tak tersusn buku itu. Janji dengan diri nak kemas kini buku tu, lagi-lagi mindmap part bila cuti hari tu, tapi ahahhaha...

Buku block 1-3; bersepah, kertas tak clip/tak gam dengn proper, mindmap tak tersusn
So aku risau kalau buddy kawan aku tu tak faham.
Once block 4 started, i have this kind small same cartoon book (sebab masa beli, 1 set, dalam tu ada tiga actually buku sloth ni yang sama theme, satu hadiah kat buddy aku masa buddy day, ini yang tinggal,so tak tahu sepenting ini ๐Ÿ˜)

I said to myself, ok kali ini punya pbl, susun elok elok, mind map bagi cantik and understandable, nanti hengko juga yang revise.

hah kau, siap bookmark lagi tu, block 4 and pbl for each week. (pbl kali ni setiap minggu guys ;))) )
dah tampal dengan kemas! before ni stapler je sampai kertas koyakkk
sediakan tempat kosong beside mind map for extra notes
 APA ITU PBL ??
 PBL = Problem Based Learning

Ok maybe ada yang tak faham apa benda tu PBL kan? Halamak zati ni bebel je pebenda aku tak faham lah hak ala haih.
 It's basically like a discussion about a problem that is given to you. So kitorang ada group sendiri which is usually stands from 9-10 students and seorang facilitator (among the lecturers) 
waktu untuk pbl slot ni ialah

Monday: 1030a.m. - 1230p.m.   
- setiap isnin ni, kitorang diberi trigger or cases of patients with pelbagai penyakit. 
- waktu ni kitorang akan analisis the text, tanda-tanda yang dia present, waktu dia alami, history taking sama ada keluarga dia pun ada sakit yang sama ke, pernah jatuh ke apa semua
-then kitorang release the facts which are persoalan persoalan yang mcm okay kenapa dia boleh demam selepas makan benda ni? or adakah penyakit dia ni penyakit berjangkit atau keturunan atau disebabkan oleh pkerjaan dia? Hah camtu..
- masa ni dah kenalpasti/diagnosis penyakit apa , so senang nak cari bahan untuk discussion

so ni example trigger untuk minggu muscle. so basically kitorang dapat trigger pesakit yang ada masalah dengan muscle movement. setiap minggu tema belajar lain, jadi pbl akan based on thhat week theme. so Pn Noriada ni sebenarnya ada 'winged scapula' disebabkan oleh disability dekat muscle serratus anterior kerana injury di long thoracic nerve yang supply that muscle


 Friday: 230p.m. - 500p.m.  
- jumaat pula, kitorang meeting untuk bentangkan semua idea idea, bincangkan semua benda yang berkaitan dengan penyakit yang kitorang syak tu. Yes, we're only given approximately 4 days je untuk cari bahan
- biasa nya santai je discussion ni (depends on the facilitator-sporting tak sporting ahak)
- apa kitorang bincangkan?

hah ni

learning needs ni adalah apa yang kitorang perlu cari. the most basic things adalah common signs&symptoms, factors that causes the disease, kind of treatment and all the things associated with the disease yang kitorang diagnose masa monday hari tu,
 Learning needs:
a) Biological ; e.g. process in body on how disease could occur 
b) Clinical ; e.g. lab investigations untuk kenal pasti the disease signs symptoms treatment etc
c) Behavioral; e.g. risk factors that can contribute to the development of disease macam age- makin tua, susceptible untuk dapat sakit lutut contohnya
d) Population; clearly its about statistic mcm berapa peratus orang tua yang sakit lutut
 Sekian, my little sharing on what common things medical students do and learn during their theory phase before entering clinical years.

Till we meet again! ๐Ÿ˜‰

tyy
dolphinx

Comments

Popular Posts